راهکارهایی برای پیشگیری از سرطان در روز جهانی سرطان

۴ فوریه روز جهانی سرطان یادآور تأثیر فراگیر سرطان بر سلامت جهانی و اولویت دادن به راهبردهای پیشگیری است. با توجه به اینکه سرطان زندگی میلیون ها نفر را در سال تحت تاثیر قرار می‌دهد، درک ماهیت چند وجهی پیشگیری از سرطان بسیار مهم است. در اینجا به بررسی چند مسئله در خصوص سرطان میپردازیم.

سرطان یک چالش بهداشت عمومی مهم در سراسر جهان است که عوامل مختلفی در شیوع آن نقش دارند.

داده های اپیدمیولوژیک و آماری بر نیاز فوری به استراتژی های پیشگیری جامع برای کاهش بار اجتماعی و فردی سرطان تاکید می کند.

اصلاح سبک زندگی:

اتخاذ یک سبک زندگی سالم در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر است و انتخاب های غذایی نقشی اساسی ایفا می کند.

تاکید بر یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل و در عین حال به حداقل رساندن غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین ضروری است.

فعالیت بدنی منظم برای حفظ وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با چاقی ضروری است.

 کنترل دخانیات:

دخانیات همچنان یکی از علل اصلی قابل پیشگیری سرطان است، که نیازمند سیاست های قوی کنترل دخانیات و مداخلات ترک است. اقداماتی مثل کنترل دخانیات شامل برنامه های ترک سیگار، کمپین های آگاهی عمومی و تلاش های قانونی برای محدود کردن بازاریابی و دسترسی به دخانیات میتواند کمک کننده باشد.

مصرف الکل

محدود کردن مصرف الکل در کاهش خطر ابتلا به سرطان های مختلف از جمله سرطان های کبد، سینه و مری بسیار مهم است.

محافظت در برابر آفتاب

اقدامات ایمنی در برابر آفتاب، مانند پوشیدن لباس های محافظ مثل کلاه و دستکش واستفاده از کرم ضد آفتاب، برای به حداقل رساندن خطر سرطان پوست ضروری است.

غربالگری و تشخیص زودهنگام

یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از سرطان غربالگری های منظم طبق پروتکل هایی که بر اساس سن و شرح حال و سابقه ی خانوادگی افراد تعریف می‌شود، است. غربالگری های معمول سرطان، تشخیص زودهنگام بدخیمی ها، تسهیل مداخله به موقع و بهبود پیش آگهی را امکان پذیر می کند. پروتکل های غربالگری متناسب، بر اساس عوامل خطر فردی و سن، شامل روش هایی مانند ماموگرافی، کولونوسکوپی و پاپ اسمیر و … است.